Přeskočit navigaci

Charakteristika tříd

Následující charakteristika představuje specifické činnosti a témata vyučování, se kterými se děti seznámí v jednotlivých ročnících.

Co (také) čeká děti v 1.třídě?

  • velká tiskací písmena (vyučovaná prostřednictvím obrazných příběhů) v českém jazyce
  • klasické pohádky jako vyprávěcí látka
  • arabské i římské číslice, počítání v oboru do 20 (všechny čtyři základní operace) v matematice
  • oblé a hranaté formy v kreslení forem
  • písničky, básničky, jazykové hry, vyprávění a jednoduché dramatizace ve dvou cizích jazycích
  • základy hry na pentatonickou flétnu v hudební výchově
  • malování s akvarelovými barvami a voskovými bločky
  • výroba dřevěných jehlic a pletení v rukodělných činnostech
  • návštěva třídního učitele v prostředí domova dítěte

nahoru

Co (také) čeká děti ve 2.třídě?

  • malá tiskací písmena, abeceda a první čítanka (napsaná a ilustrovaná rodiči) v českém jazyce
  • bajky a legendy ve vyprávění a jejich dramatizace
  • násobkové řady v matematice
  • cvičení symetrie v kreslení forem
  • nové písničky, říkanky a hry v obou cizích jazycích
  • nové melodie na pentatonickou flétnu v hudební výchově
  • pletení zvířátek v rukodělných činnostech
  • žonglování s míčky jako prostředek rozvoje motoriky a pohybové koordinace

nahoru

Co (také) čeká děti ve 3.třídě?

  • psací písmo, vyjmenovaná slova a první kniha pro společné čtení v českém jazyce
  • stvoření světa a starozákonní příběhy ve vyprávění
  • písemné sčítání/odčítání a převody jednotek v matematice
  • hledání harmonie prostřednictvím složitějších cvičení asymetrie v kreslení forem
  • tři zcela specifické a velmi činnostně orientované epochy:
    • Ze zrna chléb (celoroční mezipředmětový projekt – poznávání druhů obilí a půd, práce s obilím od obdělání a přípravy pole přes setí, pozorování růstu obilí, sklizeň, mlácení, mletí až k pečení chleba)
    • Stavitelství (epocha zaměřená na téma „jak lidé žijí“, jejíž součástí je také vytvoření jednoduché a užitečné stavby, např. lavičky nebo domku na nářadí, při které děti zažijí tradiční stavitelské práce jako tvorba základů, zdění z cihel, opracování dřeva)
    • Řemesla (prožitkově zaměřené poznávání tradičních řemesel spojené s návštěvami několika řemeslníků)
  • hra na sopránovou flétnu v hudební výchově
  • háčkování čepice v rukodělných činnostech
  • nejpozději ve třetí třídě malé divadelní představení v českém nebo cizím jazyce

nahoru

Co (také) čeká děti ve 4.třídě?

  • objevování prvních gramatických jevů v českém jazyce
  • severské mýty ve vyprávění
  • písemné násobení a dělení a zlomky v matematice
  • proplétané motivy, spojení krásy a přesnosti v kreslení forem
  • nové epochy — vlastivěda a nauka o zvířatech a v rámci těchto epoch první rozsáhlejší písemné práce
  • malování konkrétních předmětů, postav a zvířat ve výtvarné výchově
  • vyšívání křížkovým stehem v rukodělných činnostech
  • čtení a psaní v cizích jazycích
  • kánony a složitější melodie na sopránovou flétnu v hudební výchově

nahoru

Co (také) čeká děti v 5.třídě?

  • příběhy a mýty starověkých kultur ve vyprávěcí látce
  • geometrie volné ruky v kreslení forem
  • společně s páťáky z ostatních českých waldorfských škol účast na antických olympijských hrách
  • nové epochy – nauka o rostlinách a dějepis (zaměřený na starověké kultury – Indie, Persie, Mezopotámie, Egypt, Řecko)
  • malování rostlin ve výtvarné výchově
  • pletení ponožek/rukavic s pěti jehlicemi nebo šití látkových zvířátek v rukodělných činnostech
  • první cizojazyčná četba

Úvod do epochy geometrie Geometrie v prostoru Geometrie v prostoru Výtvarná výchova pyramidy Anglický jazyk Anglický jazyk - obálka sešitu Anglický jazyk - práce do sešitu Anglický jazyk - práce s čítankou Dějepis - práce do sešitu Kreslení forem Divadelní představení na téma řecké mytologie Olympijské hry žáků 5.tříd waldorfských škol ve starořeckém duchu

nahoru

Co (také) čeká děti v 6.třídě?

  • větná skladba v gramatice a balady v literatuře
  • středověké příběhy ve vyprávění
  • procenta a přímá úměrnost v matematice, rovinné útvary v geometrii
  • světlo a stín v kreslení forem
  • nové epochy a předměty – mineralogie, fyzika, zeměpis, pěstitelské práce
  • dějiny Říma a středověku v dějepise
  • kresba uhlem ve výtvarné výchově
  • práce se dřevem v rukodělných činnostech

nahoru

Co (také) čeká děti v 7.třídě?

  • objevitelské cesty a vynálezy ve vyprávění
  • řešení rovnic v matematice, kruh a kružnice v geometrii
  • mechanika ve fyzice
  • člověk v přírodopisu
  • nový předmět – chemie
  • objevitelské cesty a renesance v dějepise
  • malování technikou vrstvení barev ve výtvarné výchově
  • výroba pohyblivé hračky nebo mísy v dřevořezbě

nahoru

Co (také) čeká děti v 8.třídě?

  • mnohočleny v matematice, tělesa a platónská tělesa v geometrii
  • mechanika tekutin a elektřina ve fyzice
  • organická chemie – škroby, cukry, tuky, bílkoviny, kvašení; ropa, uhlí, zemní plyn
  • zoologie a biologie člověka (kostra, svaly, smysly)
  • novověk, koloniální mocnosti a průmyslová revoluce v dějepise
  • světadíly a multikulturalita v zeměpise
  • život a dílo významných osobností ve vyprávění
  • perspektiva ve výtvarné výchově
  • umělecky zaměřená a veřejně prezentovaná ročníková práce (půlroční individuální projekt)
  • nastudování a předvedení divadelní hry (celoroční třídní projekt)
  • šití oděvu v ručních pracích, výroba předmětů každodenní potřeby v dřevořezbě

nahoru

Co (také) čeká děti v 9.třídě?

  • soustavy lineárních rovnic, funkce a jejich znázorňování v matematice
  • energie ve fyzice
  • procesy vzniku látek v chemii
  • orgánové soustavy člověka v přírodopisu
  • základy informatiky
  • svět a naše země ve 20. století
  • Česká republika, geologie a globální problémy lidstva v zeměpise
  • život a dílo významných osobností ve vyprávění
  • tvůrčí psaní v českém jazyce
  • grafické techniky a černobílé kreslení ve výtvarné výchově

nahoru

© 2001–2017 QUIN.CZ   tiráž | mapa stránek | nahoru ↑