Charakteristika tříd
Následující charakteristika představuje specifické činnosti a témata vyučování, se kterými se děti seznámí v jednotlivých ročnících.
Co (také) čeká děti v 1. třídě?
- velká tiskací písmena (vyučovaná prostřednictvím obrazných příběhů) v českém jazyce
- klasické pohádky jako vyprávěcí látka
- arabské i římské číslice, počítání v oboru do 20 (všechny čtyři základní operace) v matematice
- oblé a hranaté formy v kreslení forem
- písničky, básničky, jazykové hry, vyprávění a jednoduché dramatizace ve dvou cizích jazycích
- základy hry na pentatonickou flétnu v hudební výchově
- malování s akvarelovými barvami a voskovými bločky
- výroba dřevěných jehlic a pletení v rukodělných činnostech
- návštěva třídního učitele v prostředí domova dítěte
nahoru
Co (také) čeká děti ve 2. třídě?
- malá tiskací písmena, abeceda a první čítanka (napsaná a ilustrovaná rodiči) v českém jazyce
- bajky a legendy ve vyprávění a jejich dramatizace
- násobkové řady v matematice
- cvičení symetrie v kreslení forem
- nové písničky, říkanky a hry v obou cizích jazycích
- nové melodie na pentatonickou flétnu v hudební výchově
- pletení zvířátek v rukodělných činnostech
- žonglování s míčky jako prostředek rozvoje motoriky a pohybové koordinace
nahoru
Co (také) čeká děti ve 3. třídě?
- psací písmo, vyjmenovaná slova a první kniha pro společné čtení v českém jazyce
- stvoření světa a starozákonní příběhy ve vyprávění
- písemné sčítání/odčítání a převody jednotek v matematice
- hledání harmonie prostřednictvím složitějších cvičení asymetrie v kreslení forem
- tři zcela specifické a velmi činnostně orientované epochy:
- Ze zrna chléb (celoroční mezipředmětový projekt – poznávání druhů obilí a půd, práce s obilím od obdělání a přípravy pole přes setí, pozorování růstu obilí, sklizeň, mlácení, mletí až k pečení chleba)
- Stavitelství (epocha zaměřená na téma „jak lidé žijí“, jejíž součástí je také vytvoření jednoduché a užitečné stavby, např. lavičky nebo domku na nářadí, při které děti zažijí tradiční stavitelské práce jako tvorba základů, zdění z cihel, opracování dřeva)
- Řemesla (prožitkově zaměřené poznávání tradičních řemesel spojené s návštěvami několika řemeslníků)
- hra na sopránovou flétnu v hudební výchově
- háčkování čepice v rukodělných činnostech
- nejpozději ve třetí třídě malé divadelní představení v českém nebo cizím jazyce
nahoru
Co (také) čeká děti ve 4. třídě?
- objevování prvních gramatických jevů v českém jazyce
- severské mýty ve vyprávění
- písemné násobení a dělení a zlomky v matematice
- proplétané motivy, spojení krásy a přesnosti v kreslení forem
- nové epochy — vlastivěda a nauka o zvířatech a v rámci těchto epoch první rozsáhlejší písemné práce
- malování konkrétních předmětů, postav a zvířat ve výtvarné výchově
- vyšívání křížkovým stehem v rukodělných činnostech
- čtení a psaní v cizích jazycích
- kánony a složitější melodie na sopránovou flétnu v hudební výchově
nahoru
Co (také) čeká děti v 5. třídě?
- příběhy a mýty starověkých kultur ve vyprávěcí látce
- geometrie volné ruky v kreslení forem
- společně s páťáky z ostatních českých waldorfských škol účast na antických olympijských hrách
- nové epochy – nauka o rostlinách a dějepis (zaměřený na starověké kultury – Indie, Persie, Mezopotámie, Egypt, Řecko)
- malování rostlin ve výtvarné výchově
- pletení ponožek/rukavic s pěti jehlicemi nebo šití látkových zvířátek v rukodělných činnostech
- první cizojazyčná četba
nahoru
Co (také) čeká děti v 6. třídě?
- větná skladba v gramatice a balady v literatuře
- středověké příběhy ve vyprávění
- procenta a přímá úměrnost v matematice, rovinné útvary v geometrii
- světlo a stín v kreslení forem
- nové epochy a předměty – mineralogie, fyzika, zeměpis, pěstitelské práce
- dějiny Říma a středověku v dějepise
- kresba uhlem ve výtvarné výchově
- práce se dřevem v rukodělných činnostech
nahoru
Co (také) čeká děti v 7. třídě?
- objevitelské cesty a vynálezy ve vyprávění
- řešení rovnic v matematice, kruh a kružnice v geometrii
- mechanika ve fyzice
- člověk v přírodopisu
- nový předmět – chemie
- objevitelské cesty a renesance v dějepise
- malování technikou vrstvení barev ve výtvarné výchově
- výroba pohyblivé hračky nebo mísy v dřevořezbě
nahoru
Co (také) čeká děti v 8. třídě?
- mnohočleny v matematice, tělesa a platónská tělesa v geometrii
- mechanika tekutin a elektřina ve fyzice
- organická chemie – škroby, cukry, tuky, bílkoviny, kvašení; ropa, uhlí, zemní plyn
- zoologie a biologie člověka (kostra, svaly, smysly)
- novověk, koloniální mocnosti a průmyslová revoluce v dějepise
- světadíly a multikulturalita v zeměpise
- život a dílo významných osobností ve vyprávění
- perspektiva ve výtvarné výchově
- umělecky zaměřená a veřejně prezentovaná ročníková práce (půlroční individuální projekt)
- nastudování a předvedení divadelní hry (celoroční třídní projekt)
- šití oděvu v ručních pracích, výroba předmětů každodenní potřeby v dřevořezbě
nahoru
Co (také) čeká děti v 9. třídě?
- soustavy lineárních rovnic, funkce a jejich znázorňování v matematice
- energie ve fyzice
- procesy vzniku látek v chemii
- orgánové soustavy člověka v přírodopisu
- základy informatiky
- svět a naše země ve 20. století
- Česká republika, geologie a globální problémy lidstva v zeměpise
- život a dílo významných osobností ve vyprávění
- tvůrčí psaní v českém jazyce
- grafické techniky a černobílé kreslení ve výtvarné výchově
nahoru