Přeskočit navigaci

Jak probíhá školní kolo přijímacího řízení?

Časté otázky ke školní přijímací zkoušce

  • Jak probíhá školní přijímací zkouška?
  • Školní přijímací zkouška probíhá formou strukturovaného ústního pohovoru, který trvá maximálně 30 minut. Každý uchazeč se setká s tříčlennou zkušební komisí z řad učitelů lycea. Školní přijímací zkouška platí v plném rozsahu pro všechny uchazeče. Výsledek pohovoru tvoří 40 % z celkového hodnocení uchazeče.

  • Co je součástí strukturovaného rozhovoru?
  • Strukturovaný rozhovor má dvě částí:

    1. část: Rozhovor s uchazečem 

    2. část: Prezentace vlastních zájmů a aktivit.

    Obě části probíhají ve vybrané třídě českobudějovického waldorfského lycea. K přípravě školní přijímací zkoušky přistupují všechny zkušební komise tak, aby individuální pohovory s uchazeči probíhaly v přívětivé atmosféře bez zbytečného stresu a strachu. Snažíme se vytvořit takovou atmosféru, aby uchazeči mohli co nejpřirozeněji prezentovat sami sebe a své zájmy a aktivity. Při rozhovoru respektujeme u uchazečů jejich temperament a jejich extrovertní či introvertní povahu.

  • Jak probíhá rozhovor s uchazečem?
  • 1. část rozhovoru se zaměřuje na individualitu osobnosti uchazeče.

    Uchazeči jsou kladeny otázky, kterými se sleduje:

    • jaký má uchazeč vztah k sobě sama,

    • jak reflektuje své studium na základní škole,

    • jaké má motivy pro studium na waldorfském lyceu,

    • jakou roli sehrává v jeho životě rodina a přátelé,

    • jak a čím si naplňuje svůj volný čas.

    2. část rozhovoru se opírá o písemné pojednání, které uchazeč již předem zaslal. 

    Komise pak při této části sleduje a hodnotí:

    • jakým způsobem písemné pojednání vzniklo a bylo pojato,

    • jaké jsou hlavní myšlenky písemného pojednání,

    • jakým způsobem uchazeč reaguje na doplňující otázky, které se obsahově vztahují k písemnému pojednání.

  • Co je to písemné pojednání?
  • Každý uchazeč si v domácím prostředí zpracuje písemnou práci, kterou nejpozději do 10. března 2025 vloží do systému DiPSy, doručí poštou nebo přinese do kanceláře lycea.

    Součástí písemné práce bude i aktuální fotografie uchazeče. Fotografie může být průkazová, ale nemusí – uchazeč může být např. zachycen při své oblíbené činnosti. Fotografie musí být aktuální (ne starší než několik měsíců) a musí na ní být dobře rozpoznatelný obličej uchazeče.

    Letošním tématem písemného pojednání je otázka: „Jaký člověk je Ti inspirací?“

    Práci na toto téma napište v rozsahu minimálně jedné strany A4. Žádáme uchazeče, aby v tomto písemném pojednání detailně zdůvodnili, proč a čím je konkrétní člověk inspiruje.

  • Jaká jsou doporučení k přípravě prezentace vlastních zájmů a aktivit?
  • Vzhledem k tomu, že váha hodnocení prezentace vlastních zájmů a aktivit je v rámci přijímacího řízení významná, shrnujeme zde důležitá doporučení k prezentaci.

    Zároveň chceme upozornit absolventy waldorfských základních škol, že prezentace při školním kole přijímacího řízení nesmí být prezentací ročníkové práce z 8. či 9. třídy.

    Úsilí investované do přípravy prezentace také vypovídá o míře motivace ke studiu na waldorfském lyceu.

    Základní doporučení:

    • Doporučujeme, aby se uchazeč zaměřil na prezentaci svých současných zájmů a aktivit. 

    • Prezentace by měla dát prostor k tomu, aby uchazeč prokázal, co umí a co ho zajímá.

    • Doporučujeme, aby materiály pro prezentaci nebyly vybírány náhodně a bez rozmyslu. Prezentace by neměla být jen jakási směsice prací a výrobků. Naopak by měla jasně prokázat uchazečovu kreativitu, zájem o konkrétní činnost, úroveň jeho dovedností a schopností. I zde je rozumné řídit se rčením, že méně je někdy více.

    • Délku prezentace volí uchazeč úměrně tomu, že na celý pohovor je určeno 30 minut a prezentace vlastních zájmů a aktivit je jen jednou z částí pohovoru.

    • Při volbě tématu by se uchazeči měli zamyslete nad tím, jak je vybrané téma prezentace charakterizuje, co jím chtějí o sobě říct.

    • Při přípravě je také dobré myslet na formu a způsob prezentace – tu lze pojmout zcela individuálně a originálně (např. formou portfolia vlastních aktuálních prací nebo tzv. myšlenkovou mapou, formou praktické či umělecké ukázky svého zájmu, představení pokusu či výrobku, představení vlastní autorské tvorby, prezentace projektů a oblíbených akcí, výsledků svých mimoškolních aktivit a zájmů apod.).

    • Doporučujeme, aby si uchazeči svoji prezentaci dopředu promysleli a případně i vyzkoušeli. 

     

    © 2001–2025 QUIN.CZ   tiráž | mapa stránek | nahoru ↑